Greșit,
arbitrar, discriminatoriu
Citesc cu uimire știrea conform căreia
ANAF dorește să confiște casele , mașinile de lux sau alte bunuri
proprietarilor și administratorilor firmelor care au datorii la stat.
Nu ar trebui să mă mir deoarece există un
precedent prin propunerea fostului ministru Radu Stroe care dorea să confiște
mașinile celor care nu-și plătesc la timp amenzile de circulație. Totuși
continui să mă mir cât de greșite, arbitrare și discriminatorii pot fi unele
decizii ale unui guverna al unei țări membre a Uniunii Europene în secolul de
grație XXI.
De ce consider această propunere greșită ?
Deoarece niciodată nu omori găina dacă vrei
să ai ouă sau niciodată nu elimini din circuitul economic surse de finanțare
aflate în ” hibernare”. Singura șansă de reluare a circuitului este scoaterea
acestora din hibernare și încurajarea continuării activității. În termeni de contabilitate simplă ( orice
contabil știe acest lucru) valorificarea bunurilor confiscate, fie prin
licitare sau vânzare direcționată, nu se ridică niciodată la nivelul
recuperării datoriei. Din contră, necesită cheltuieli suplimentare de
depozitare, transport și organizare a acțiunii de valorificare.
Corect ar fi fost ( ar fi util de citit la
ANAF experiența argentiniană din perioada 1998-2002. Ref : James Petras : ” Agentina-
Depression, Revolt and Recovery. Oxford 2013.) să se înceapă un proces de
analiză caz cu caz, să se determine cauzele întârzierilor sau neplatei și să se
negocieze o eșalonare a datoriei. Posibilitatea dată unui patron sau
adminmistrator de a-și continua activitatea prin eșalonarea datoriei ar fi
reprezentat o serioasă motivare a acestora și o cale sigură pentru ANAF de a-și
recupera datoria.
Măsura ar fi greșită și din punct de vedere
socio-structural deoarece o mare parte a patronilor și administratorilor sunt
reprezentanți ai clasei mijlocii. Prin umilirea și pauperizarea acestora se
pierde impactul pozitiv-decisiv pe care clasa mijlocie îl are în dezvoltarea
economică și socială.
De ce este arbitrară ?
Deoarece nu se poate generaliza cuplabilitatea
patronului sau a administratorului în ceea ce privește întârzierea sau neplata
dărilor la ANAF. Există o multitudine de cauze dar important este să se
cunoască reponsabilitatea directă a persoanelor. Multe din cauze sunt de natură obiectivă :
recesiunea mediului de afaceri național și internațional, dinamica ratei de
schimb, condițiile meteo sau nepla de către stat a facturilor și TVA-ului către
firme. Iată cum devine extrem de arbitrară decizia culpabilizării personale a
patronului și de ce s-ar cere, și din acest motiv, o analiză caz cu caz.
Problema este dacă o astfel de analiză este posibilă dat fiind lipsa de
personal și de proceduri adecvate ? Evident nu este posibil, lăsând cale liberă
generalizărilor și subiectivismului sau poate chiar a partizanatului politic
O altă întrebare : cum se va determina gradul
în care patronul aflat în culpă duce o viață ” de abundență”, considerată a fi
prea îmbelșugată pentru datoria pe care o are ? Cum se măsoară, cu ce standarde
? Există coeficienți de egalitarism ca în comunuism ?
Ar mai trebui spus că proprietatea privată
este apărată constituțional și că atacul asupra ei se poate face doar prin
instanță dacă s-a dovedit că are o proveniență ilegală.
De ce este discriminatorie ?
Deoarece intră în contradicție cu altă măsură
guvernamentală, aceea a reducerii cu 50% a ratei de rambursare a creditelor.
Cei care vor beneficia de acea amânare și de creditul fiscal pot fi asimilați
fără probleme cu patronii datornici. De ce datornicii băncilor sunt amânați și
beneficiază de negocieri cu creditorii iar datornicii statului nu au aceleași
posibilități ? O altă discriminare apare prin tratarea diferită a patronilor
privați față de patronul stat.Clienții politici puși în funcții de conducere la
intreprinderile de stat care nu-și plătesc cu anii datoriile vor fi și ei
deposedați de bunurile personale ?
Este de înțeles disperarea și
panica existentă la nivel guvernamental față de incapacitatea alimentării
corecte a bugetului într-un an electoral dar, s-a depășit orice limită. Pe
lângă impozitarea excesivă se trece la măsuri ce seamănă din ce în ce mai mult
ce cele din perioada ”naționalizărilor” a anilor 1948-1949. În locul acestor
măsuri haotice și imorale nu ar fi mai bine ca parlamentul să reia discuția pe
proiectul de lege al impozitării marilor averi. Ar fi mai corect și mai
european dar ar afecta interesele clientelei politice transpartinice.
12
februarie 2014