” Quand la Chine s’eveillera, le monde
tremblera ” ?
Celebra frază napoleoniană ” Quand la Chine s’eveillera, le monde
tremblera” (Când China se va trezi,
lumea va tremura), devenită celebră ca titlu al best sellerului publicat de
membrul Academiei Franceaze Alain Peyreffite în 1980, cred că trebuie citată cu
semnul întrebării. Oare chiar s-a trezit China și dacă da, chiar va tremura
lumea?
Cum și când
s-a ” trezit” China
”
Modelul chinez de dezvoltare, denumit de literatura economică melting-pot,este o combinație de puțin leninism, o doză de
liberalism, mai multe doze de confucianism și o picătură de social democrație
europeană” (Jean-Michel Quatrepoint : ”Mourir pour le
Yuan. Comment eviter un guerre mondiale” Francois Bourin Editeur.2011.)
Astfel,milenara cultură chineză
nu s-a oprit la descoperirea busolei, monedei, hârtiei, rachetei, mătăsii sau prafului de
pușcă. A descoperit și un mod de combinare a ceea ce părea că nu se poate
combina : comunismul cu capitalismul. Economia chineză
este o economie mixtă extrem de bine controlată
de o forță politică inteligentă și pragmatică ce a lăsat sectorul privat
să se dezvolte. A fost deschisă economia pentru marile societăți mutinaționale
cu condiția de a transfera tehnologiile cele mai moderne și a facilita ,prin
marketingul lor, exportul produselor spre cele mai competitive piețe
occidentale. Dezvoltarea spectaculoasă a acestei curioase economii mixte s-a
datorat însă nu numai eforturilor în planul politicii interne ci și efortului
guvernamental de a accede la Organizația Mondială a Comerțului, facilitând
exportul spre țările occidentale și Japonia prin liberalizări vamale.
Reformele economice nu au fost nici
precedate, nici acompaniate și nici urmate de reforme politice. Liberalizarea
economiei nu a însemnat și liberalizarea politică, nefiind făcute nici un fel
de concesii în domeniul pluripartitismului, al drepturilor omului, al
libertăților civice sau ale libertății de exprimare.
China a obținut succese economice
spectaculoase și o creștere importantă a nivelului de trai al unei populații de
peste un miliard de persoane construind cu ajutorul unui stat autoritar și un
partid unic o economie de tip capitalist înalt concurențională.
Criza nu a putut fi însă ocolită. Pentru prima
dată în ultimle două decenii s-a încetinit ritmul de creștere, au apărut
dificultăți la export, s-au intensificat mișcările revedicative ale
muncitorimii, s-au aplificat probleme pieței imobiliare, se prefigurează o fugă
a capitalului național spre țări mai stabile.
Din ce
în ce mai mulți analiști au o părere
sceptică despre viitorul ecomomic al Chinei. Ultimii ani au adus pe piața previziunilor o
mulțime de studii cu concluzii îngrijorătoare, chiar pesimiste privind
capacitatea economiei chineze de a rezista nu numai actualei crize dar și
variatelor procese de reașezare a zonelor de putere într-o lume a globalizării
neoliberale. De la Nouriel Roubini la Jean Luc Buchalet, o pleiadă de
cercetători ai Chinei au criticat fie faraonismul investițional, fie lipsa de
politici sociale, fie lipsa de drepturi democratice, fie discrepanțele
teritoriale, fie supraîncălzirea economiei, fie poziția față de Tibet și
Taiwan, fie alte și alte elemente care apăreau în concepțiile lor ca iminente
pericole pentru progresul , dezvoltarea și stabilitatea viitoare a Chinei
Este oare posibil ca în contextul acestor dificultăți
reale, China să-și urmeze drumul spre supremația economică mondială ?
Se crede
că dificultățile vor continua și că tipul de economie mixtă practicat până în
prezent și-a epuizat avantajele, evidențiind tot mai des dezavantaje atât în
planul evoluției sociale, al inegalităților de venituri și, mai ales al inegalității
dezvoltării regionale.Conștienți de aceste pericole, decidenții politici
chinezi încearcă o perfecționare și o adaptarea a modelului de dezvoltare la
noile condiții.
Al XII-lea plan cincinal ( 2011-2015) este o dovadă în
acest sens. Numită ”creștere intensivă”,
dezvoltarea pe această perioadă încearcă să reorienteze modelul economico
social într-o direcție mai adecvată cerințelor și restricțiilor competiționale
ale periadei post criză, cu instrumente de politică economică mai flexibile în
scopul impulsionării consumului intern, a activităților de progres tehnic prin
cercetare-dezvoltare și , ma ales, prin echilibrarea raportului cost/benficiu
la nivel macroeconomic ceea ce ar duce la diminuarea inegalităților în raportul
investiții productive/servicii sociale. Cu toate acestea, se asteaptă ca economia chineză să-și
pondereze creșterile în următorii ani,
cifrele estimate ajungand până la 8 procente, deși de aproape un deceniu
creșterea de 8 procente a fost considerată oficial, de catre autoritățile chineze, ca fiind minimul necesar pentru a
menține stabilitatea socială. A doua putere economică a lumii nu se poate mândri nici cu o poziție importantă în termenii performanțelor
indicatorilor dezvoltării umane.
Calculați de către Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare ( PNUD)
pe baza a trei criterii : calitatea
serviciilor medicale, accesul la educație și nivelul material de trai, acești
indicatori situează China doar pe locul 89, mult în urma principalilor ei
competitori economici: Statele Unite ale Americii, Japonia, Germania sau Marea
Britanie. Ca urmare, autoritățile chineze încearcă să navigheze printre două
pericole: unul este acela al supra-stimulării economice, care poate produce inflație, iar celălalt este cel al scăderii
economice prea bruște care ar putea determina un șoc social.Măsurile în
domeniul politicii monetare se lasă încă
așteptate, dovadă că autoritățile nu au ajuns încă la o concluzie certă privind
ireversibilitatea încetinirii ritmului de creștere, încercând să contracareze
prin stimularea investițiilor interne în proiecte gigantice de infrastructură
ca și prin căutarea unor noi oprtunități de plasare a unor disponibilități
financiare pe piețele străine.(
Liming
Wang : ” Rising China in the Changing World Economy”. Routlege.2012;)
De la
primul la al doisprezecelea plan cincinal de dezvoltare
Perioada Obiective
1953 – 1957 Creșterea
producției industriale cu 15% prin
realizarea a 156 de mari proiecte
ale
politicii de industrializare. Depășirea produc-
ției
industriale a Marii Britanii și ajungerea din
urmă a porducției industriale a Statelor Unite ale
Americii.
1958 – 1962 Accelerarea creșterii producției
de oțel și a recol-
telor agricole . Continuarea procesului de industria-
lizare. Depășirea producției industriale a Marii Brita-
nii și ajungerea din urmă a producției industriale a
Statelor Unite ale Americii.
1966 -
1970 Pregătirea
pentru război și punerea industriei de
apărare pe o
poziție prioritară. Accelerare cercetării
inovării, tehnicii și tehnologiei în industria de apă-
rare. Dezvoltarea
transporturilor și infrastructurii.
1971 – 1975 Continuarea pregătirii pentru
război prin modernizarea
industriei militare. Punerea agriculturii și a infrastruc-
turii pe poziții prioritare în alocarea investițiilor.
1976 -
1980 Înnoirea conceptelor și strategiilor de dezvoltare prin
promovarea reformelor economice de dezvoltare a
instituțiilor și instrumentelor pieței.
1981 – 1985 Continuarea
procesului de implementare a reformelor
de restructurare și modernizare a economiei. Realiza-
rea unei
creșteri minime a producției industriale și
agricole cu 4-5% anual.
1986 – 1990 Continuarea
și consolidarea procesului de reformare a
economiei. Dublarea PIB față de 1980. Începerea
procesului de edificare a unei societăți cu un nivel
mediu al bunăstării.
1991 – 1995 Adâncirea
și
consolidarea reformelor economice prin
trecerea la o
economie de tip ” opening-up policy”.
Modernizarea structurii industriale, ridicarea ritmului
de creștere economică de la 6 la
8-9% anual.
1996 – 2000 Creșterea
PIB/capita de patru ori față de 1980.
Eliminarea
sărăciei prin permanenta ridicare a nivelu-
lui de trai în cadrul unei economii socialiste de piață.
2001 – 2005 Concentrarea pe dezvoltare și restructurare
prin
implementarea celei de a treia etapă a transformării
Chinei într-o țară din categoria ” upper-midle income”
2005
– 2010 Continuarea
procesului de modernizare și creștere a
competitivității internaționale.Dublarea PIB/capita în
2010 față de 2000.
2011
– 2015 Cercetarea științifică devine prioritate națională. Con-
tinuarea
procesului de modernizare și restructurare
economică. Stimularea creșterii cererii interne.
( În 2015 ponderea
serviciilor în PIB va trebui să ajungă la 47%
față de 43 % în prezent.Rata urbanizării va atinge 51% față de
47% în 2010; ponderea
cercetării-dezvoltării în PIB va fi de
2,2% față de 1,8% iar ponderea energiilor ecologice în total
consum energetic va fi
de11,4% față de 6% în prezent.)
Sursa : National Development and
Reform Commission. Xinhua News Agency. 2011.
Politica ” deal win-win”
Nu există
nicio îndoială că asistăm nu doar la o ” trezire” a Chinei în termenii amenințători formulați de Napoleon Bonaparte
ci și la ” trezirea” la realitate a întregului complex al economiei globale. A
devenit clar pentru întreg mapamondul că, indiferent de dificultăți sau
probleme de dezvoltare, nimic nu se mai poate întâmpla în relațiile și
raporturile economice globale fără a ține cont de forța Noului Imperiu de
Mijloc. Este edificator în acest sens faptul că însăși președintele Barack Obama a trebuit să realizeze acest
lucru. Chiar dacă la summitul APEC de la Honolulu din 2011 a declarat că
Statele Unite ”s-au săturat de practicile comerciale si monetare ale Chinei” și
a insistat ca statul chinez să permită monedei naționale să crească în
valoare pentru a nu mai aduce daune companiilor americane, oficialii chinezi au raspuns acuzațiilor
declarând că” nu se pot supune unor regulamente economice internaționale pe
care nu le-au semnat.
Dacă regulile sunt facute de comun acord și China ia parte la luarea deciziilor, atunci China le va respecta. Dacă aceste reguli sunt făcute de una, sau câteva țări, atunci China nu are obligația sa le respecte".
Dacă regulile sunt facute de comun acord și China ia parte la luarea deciziilor, atunci China le va respecta. Dacă aceste reguli sunt făcute de una, sau câteva țări, atunci China nu are obligația sa le respecte".
Intrarea ”elefantului
în magazinul cu porțelanuri”, ca să folosim expresia lui Pascal Lamy , adică a
Chinei în Organizația Mondială a Comerțului, este regretată azi de puterile
occidentale dar este prea târziu.Atunci s-a considerat minor pericolul ca elefantul să spargă
porțelanurile. Nu s-a estimat bine capacitatea Chinei de a depăși atât de rapid
stadiul de ” made în China”pentru a
ajunge în stadiul ” made by China”.După 13 ani de la intrarea Chinei în OMC
este cam târziu să contești locul și rolul său în comerțul internațional și să
încerci să-i impui restricții sub pretextul respectării unor regului de joc
dacă nu au fost cunoscute și acceptate de aceasta.
Pentru
a dezactiva eventualele căderi de ritm, considerate pericole majore pentru
atingerea obiectivului supremației mondiale, China abordează în prezent politica ”deal win-win ”( ” emergence
pacifique”) , adică un asemenea fel de manifestare a influenței economiei
chineze la nivel mondial încât să se
asigure avantaje de ambele părți, și de partea economiei mondiale dar și de
partea economiei chineze.
Conceptul
deal win-win stă la baza interesului evident pe care China îl are de
a-și utiliza disponibilitățile financiare pe piețe străine. Pătrunderea acestor
diponibilități într-o maniera masivă pe arii economice largi, cum ar fi
continentul african sau suprafețe imense
de teren agricol din Peru până în Ucraina, arată interesul valorificării unui
nou și important avantaj pe care l-a căpătat în ultimii zece ani economia
chineză. Este avantajul trecerii la o altă etapă a prezenței Chinei în economia
mondială.
După faza ” made in China” și ” made by China”
s-a trecut la faza ” Paid by China”.
Este faza în care concurența de piață pe care
China o face economiilor occidentale prin raportul marfar cost/calitate este dublată
de o concurență mult mai puternică, aceea a capitalului. Disponibilitatea de
capital pe care China o are în prezent,
potențată de conceptul win-win al valorificării acestuia pe piața globală ca și
de dificultățile actuale ale piețelor de capital occidentale, conferă Chinei
posibilitatea accesării rolului de actor principal pe piața internațională a
capitalului.
Oare chiar ” tremură”
cineva ?
Un eveniment recent mă determină să cred că
într-adevăr cineva a început să tremure de frica Chinei. Nu este un secret că
Uniunea Europeană și, în general, economiile occidentale nu s-au simțit bine în
ultima perioadă , acuzând de multe ori necazurile pricinuite de concurența
chineză. Au fost luate și măsuri dar doar de tip economico- marfar.
Să ne amintim blocajele la importuri sau
chiar embargouri ( oțel,anvelope, jucării, lapte praf, vin, medicamente,etc)
motivate, mai mult sau mai puțin credibil dar având întotdeauna ca substrat
protejarea propriilor producători . Iată însă că suntem puși în fața unei
situații inedite: teama de China generează o decizie mai mult politică decât
economică.
Astfel,Bruxelles-ul a
transmis celor 28 de state membre UE o circulară cu două obiective majore
privind relațiile cu China. Primul obiectiv este ca orice negociere bilaterală
cu China să nu treacă peste liniile directoare de negociere stabilite la nivel
comunitar. Al doilea obiectiv este ca statele membre să informeze Bruxelles-ul în
legatura cu eventualele acorduri incheiate cu China. Circulara a fost transmisă
de Bruxelles cu câteva zile înainte de summitul liderilor din China și statele
Europei Centrale și de Est, care va avea loc la Bucuresti în 25-29 noiembrie, și
vine pe fondul ingrijorărilor liderilor comunitari față de o posibilă strategie
chineză de tip "divide și cucerește", pentru a pune presiune pe UE în
disputele cu Beijingul.
Intrarea Chinei în Europa pe ușa din dos a
țărilor central și est europene nu poate conveni Bruxelles-ului mai ales în
situația în care nu dispune de un mecanism eficient de ieșire din recesiune și
nici de potențialul necesar îndeplinirii , măcar parțial, a obiectivelor
Agendei Lisabona.
Cum apare în acest caz respectiva circulară
transmisă celor 28 de state membre ?
Ca o banală și pur diplomatică reamintire a
regulilor comunitare sau ca pe un semnal al temerii pe care UE o are față de
conștientizarea pericolului de a-și diminua influența și controlul asupra
membrilor central și est europeni atrași de mirajul capitalului chinez ?
Înclin să cred că a doua posibilitate este mai
plauzibilă.
China s-a ”trezit”,
dar România ?
Situația economică a României și nevoia ei
acută și imediată de capital nu mai trebuie explicate. Până în prezent, ne-am
descurcat cu finanțările troicii și încercăm să ținem un echilibru între două
centre de putere : Uniunea Europeana și Statele Unite ale Americii. Iată că
apare și al treilea centru care, deși ne interesează mai puțin geopolitic, ne
interesează enorm economic. Aportul de capital chinezesc prin investiții
directe sau de portofoliu ar rezolva multe din problemele pe care le avem.
Suntem oare îndeajuns de ” trezi” pentru a
înțelege că lumea nu începe și nu se termină nici la Bruxelles și nici la Washington? Vom înțelege
și noi, așa după cum polonezii, ungurii, cehii sau slovacii au înțeles de mult,
că a fi comunitar nu înseamnă a-i nega pe extracomunitari și că relațiile
economice exagerat de mult orientate doar spre câteva țări din UE crează o
dependență periculoasă ?
Deocamdată,
România doarme.