luni, 31 martie 2014


                                            Țara Ciobanului Ghiță

 

      Ciobanul Ghiță, devenit vedetă națională, a fost unul dintre cele mai inspirate clipuri publicitare din ultimii ani. Simpatic, jovial și neaoș, Ghiță a fost atât de popular încât nu numai o mulțime de bannere cu chipul său au umplut marile clădiri dar însăși premierul Ponta a dorit să dea o lovitură de imagine fotografiindu-se alături de el.
  Ghiță făcea reclamă pentru o rețea de telefonie mobilă dar mesajul era mai important pentru cine vroia să vadă lucrurile  în profunzime.
  Nu știu dacă autorii clipului au dorit așa ceva dar, cu voia sau fără voia lor, clipul avea o evidentă valoare de simbol.
  Ciobanul Ghiță era simbolul noii Românii. A unei Românii care a progresat și s-a civilizat enorm, care a îmbinat tradiția cu modernitatea, care emană vigoare , optimism și bucuria de a trăi. Ghiță, român neaoș cu zeghe și clop, chivernisit cu mii de oi pe care le vaccina după normele comunitare, franțuzit și cu umor fin își considera tradiționala mămăligă ca fiind croissant, utiliza în vârful muntelui cea mai modernă tehnologie pe siturile de socializare.
  Sper din tot sufletul ca domnișoara Ioana Petresu, noul nostru ministru de finanțe, să nu fi fost orbită de imaginea de clip a Ciobanului Ghiță și să fi crezut că țara acestuia  este chiar cea din a cărui guvern face parte și domnia sa.
 Din păcate, una-i gardul, alta-i leopardul. Una-i clipul, alta-i realitatea.
 Însăși ideia publicitară s-a dovedit a fi un fals cu ocazia tragicului accident aviatic din Munții Apuseni. Mult publicitatele rețele de telefonie mobilă s-au dovedit inoperantă, incapabilă să ofere câmp de acoperire pe tot teritoriu și, evident, incapabile să scoată din izolare și marginalizare multe colectivități rurale și mulți ciobani ghiță. Este greu de crezut cum s-a franțuzit cu croissante Ciobanul Ghiță când România deține cel mai mare procent de absenteism școlar din Uniunea Europeană. Este și mai greu de crezut cum se menține stare de sănătate , la norme europene, a șeptelului când în România sunt frecvente cazurile de gripă porcină și de tuberculoză bovină.

  Dacă domnișoara ministru chiar l-a crezut pe Ciobanul Ghiță atunci este de înțeles de ce domnia sa plănuiește să reducă evaziunea fiscală încercând să generalizeze plățile pe card și să introducă  conformare voluntară care presupune ca oamenii să îşi plătească singuri, din convingere, taxele şi impozitele. Sunt idei corecte și, cred cu convingere, reprezintă instrumente valabile de reducere a evaziunii, numai că, sunt premature în actuala țără a Ciobanului Ghiță.
 Adevăratul și autenticul Cioban Ghiță nu numai că  nu socializeză pe net și nici nu a auzit de croissant dar nici nu are acces pe sute de kilometri pătrați la un bancomat, la un oficiu poștal sau la o sucursală bancară. Rudele ciobanilor ghiță care locuiesc țara asta ,adică aproape 60% din populație,  sunt lipsiți nu de carduri bancare sau de conformare voluntară ci de apă curentă, canalizare și minimum de condiții igienice. Au cel mai mic consum de săpun, pastă de dinți și detergent din Uniunea Europeană.
 România are o problemă de prioritizare a obiectivelor și de etapizare a măsurilor.
 Mai sunt multe de făcut până să ne conformăm voluntar.
Dar dacă am porni invers ? Dacă am pleca de la ideia că ciobanii ghiță care au card și înțeleg conformarea voluntară vor fi stimulați și  vor renunța mai repede la comportamente balcano-dâmbovițene, vor acționa cu mai mult spirit civic și vor consuma mai mult săpun ?
  M-ar bucura să fie așa ! Să-i dăm domnișoarei ministru șansa de a încerca.

------------------------------------------------------